10 aprilie 2017 – Managementul calitatii in sanatate, ATR si ANMCS

Tot ceea ce este in interesul pacientului se afla in atentia conducerii ATR. In aceast context, in perioada 7-9 aprilie 2017, preedintele ATR a participat la Conferinta “Managemntul riscului clinic – componenta esentiala a sigurantei pacientului in unitati sanitare”. Conferinta este parte dintr-o serie de evenimente inscrise in Programul profesional – stiintific al ANMCS numit “Managmentul Calitatii in Sanatate”.

La conferinta au fost prezenti, pe langa conducerea Autoritatii Nationale pentru Managementul Calitatii in Sanatate (ANMCS), manageri de calitate din unitati spitalicesti din tara, evaluatori de servicii de sanatate si reprezentanti ai asociatiilor de pacienti.

“Abordarea unor tematici de interes si de actualitate axate pe managmentul riscului clinic, auditul clinic si monitorizarea pre si post acreditare a unitatilor sanitare, siguranta si securitatea sterilizarii etc., au fost raportate si prezentate prin prisma asigurarii sigurantei pacientului in unitatile sanitare.”, ne spune dl. Gh. Tache, presedintele ATR, implicat in dezbateri.

Acreditarea spitalelor se face in baza indeplinirii unor standarde de calitate, a unor proceduri de evaluare si acreditare. Spitale sunt monitorizate pre si post acreditare de catre AMNCS, acreditarea putand fi retrasa sau modificaindu-se nivelul de acreditare in functie de evolutia spitalului raportat la standarde.

Rolul asociatiilor de pacienti, in acest proces, este acela de informare si comunicare cu ANMCS pe probleme de siguranta si calitate a serviciilor medicale, dar si de implicare a acestora in actul decizional. In acest sens, ATR a incheiat un parteneriat de colaborare cu aceasta institutie, participand la elaborarea standardelor de calitate.

Consideram ca din punctul de vedere al pacientilor pre si post transplant, riscul clinic ar fi determinat de:

– informarea incompleta a pacientului cu privire la beneficiile si riscurile unei proceduri medicale ori a consecintelor, repectiv riscurilor, in cazul refuzului;

– lipsa unui cadru direct de comunicare medic specialist – medic de familie in stabilirea conduitei si a schemei complementare de tratament medicamentos a pacientului, intervenite intre perioadele de monitorizare;

– lipsa medicilor specialisti si incarcarea normei de munca a celor existenti are consecinte in planul calitatii actului medical si al cresterii riscului clinic;

– disfunctionalitatea constanta in asigurarea medicatiei imunosupresoare, in situatia pacientilor in stare post transplant.

 

La nivelul asociatiei, in functie de semnalrea unui potential risc clinic, reprezentantii asociatiei actioneaza in functie de complexitatea si urgenta semnalarii:

– prin informarea directa a conducerii unitatii spitalicesti si rezolvarea impreuna a problemei semnalate;

– prin demersuri si solutionare operativa la MS;

– prin informarea membrilor cu privire la accesarea drepturilor legale.